Metabolity ducha korábu pouště

Dromedar nepraktikující

26. 9. 2018 19:59
Rubrika: O mně

Je známá věc, že změna bydliště bývá velkou zatěžkávací zkouškou "náboženské socialisace": tak se možná nejedni rodiče dětí okolo maturity sami sebe ptají "když je pošleme na studia do Prahy, nevrátí se nám nevěřící?"

Že za věřícího katolíka mohu být považován jen s velkými výhradami, tím se netajím - přinejmenším tedy od té doby, co jsem byl jako takový z nečekaného směru demaskován. Nicméně považoval jsem a považuji za žádoucí zachovávat alespoň jakousi minimální míru vnějškové katolické orthopraxe, byť hluboko pod minimální mírou přikázanou (od posledního "velikonočního svatého přijímání" je to již pěkných pár let). Řekněme "téměř každou neděli a zasvěcený svátek mši (v mezích možností) nábožně slyšeti". Jenže když jsem se co "nevěřící student teologie" přestěhoval z Prahy do Českých Budějovic, brzy se ukázalo, že tu moje "minimální míra vnějškové katolické orthopraxe" je mnohem hůře praktikovatelná. Což začíná tím, že tu není žádná mše v neděli "už spíš v noci" (půl devátá u Mikuláše na Malé Straně to vždycky jistila), ale především jako by tu byly všechny kostely postavené schválně tak, aby byly pro dromedáry neobyvatelné. Mší, na které jsem se za ten poslední rok vypravil, pravda, až tak úplně moc nebylo, ale ty, kde jsem vydržel až do konce, bych spočítal na prstech jedné ruky. (Proč jsem z těch ostatních utekl, to tu rozebírat nebudu.)

Následkem toho v jistém ohledu dobrým a potěšitelným je, že už ani dost málo neklamu tělem zbožné katolíky ohledně své bezbožnosti. Já ale klamu rád, a to znamená, že jakmile se z "nevěřícího studenta teologie" stane "nevěřící magistr teologie", balím kufry a stěhuji se někam, kde se dá v tomto směru přežívat alespoň tak dobře jako v Praze.

 

(Kdyby snad někoho svíraly obavy, že se mi přeci jen ještě podaří uskutečnit své akademické plány, stanu se "nevěřícím učitelem teologie" a budu někde pečovat o intelektuální formaci nevěřících kněží, katechetů a pastoračních asistentů, může si zatím pro všechny případy sepisovat udání a seznam adres, na které je, kdyby k tomu mělo dojít, rozešle.)

Sdílet

Komentáře

FantomasCZ @dromedar Teda, takové cíle... Tady je to spíš o tom, že argumenty jsou, že je to platné a dovolené (právník...) a neřeší se, jestli je to vhodné a uctivé. Taky jako kněz má vždycky poslední slovo, což mu jako liturgický služebník pochopitelně neupírám.

Ano, pravda, ale nemyslím si, že taková uštěpačnost je nutná. Náhodou momentálně to tam není tak zlý a je tam několik lidí, co by studovat mohlo. Ale to je interní záležitost a na úplně jinou diskusi...

dromedar Vás to asi moc zajímat nebude, ale "prsty píšou, čím srdce přetéká":

Píšu diplomku o předkoncilních českých překladech částí breviáře od r. 1800 dál. Je jich mrak.
Na druhou stranu zrovna minulý týden vzala za své má naděje, že ve 20. stol. došlo k pokusu vypracovat překlad breviáře celého. #RIP

A když jsme onehdy jinde na Signálech řešili středověká rýmovaná oficia, můžu prozradit, že zatímco v pražských oficiálních breviářových textech byla rýmovaná oficia vymýcena v r. 1864, v českých "lidových nešporách" žilo to svatováclavské (v nepříliš pěkném nerýmovaném překladu) dál, protože se nešpory ze Svatojanského kancionálu přetiskovaly dalších 80 let, aniž zastaralost jejich svatováclavského formuláře někdo řešil.

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio