Metabolity ducha korábu pouště

Studuj teologii!

21. 1. 2018 17:12
Rubrika: O světě | Štítky: teologie , studium , vysoká škola

Rok se s rokem sešel, i letos mi přistálo v e-mailové schránce další číslo časopisu Doxa - jakéhosi "PR plátku" mé někdejší alma mater - spolu s doprovodným slovem, žádajícím, abychom časopis také předali případným zájemcům o studium. Žádné zájemce o studium teologie kolem sebe nemám, ale co takhle nalákat čtenáře? Vzhůru do toho!

 

Otec Jeroným někde píše, jak jako gymnasista jednou potkal studenta zemědělské střední školy Grangeneuve, a zanechalo to v něm tak mocný dojem ("takovým člověkem se chci stát!"), že nechal gymnasia, přihlásil se právě na Grangeneuve - a nikdy toho nelitoval. Tímto způsobem já pochopitelně žádné škole reklamu dělat nemůžu. Kdyby existovalo podezření, že studium teologie dělá z lidí dromedáry, byl bych pro všechny, kdo mě potkají, živoucím varováním, aby se, je-li jim život milý, teologickým fakultám z daleka vyhnuli. To, že tady článek neskončí, je výrazem přesvědčení, že studium teologie z lidí dromedáry nedělá.

 

"Teologie? K čemu ti to je?"

Kdo pojímá vysokoškolské studium především jako součást profesní přípravy, pravděpodobně si teologii jako svůj obor nezvolí. Pokud tedy nepomýšlí na "kariéru" v církvi - jako kněz, kněžka ("i katolická církev jistě v nejbližší době otevře možnost kněžského svěcení i ženám, a já budu připravená!"), pastorační asistent/ka - nebo ve školství jako učitel/ka etiky a náboženství.

Naděje "kněžek do zásoby" budou zklamány; kandidáty kněžství můžeme nechat stranou (ti musí nejdřív řešit, jestli o ně diecése jako o budoucí kněze stojí, a pak absolvovat konvikt) a budoucím učitelům a učitelkám doporučit, aby teologii rozhodně nestudovali v Praze, protože pedagogické minimum v rámci jediného studijního oboru "Katolická teologie" je na učitelskou dráhu připraví jen velmi chabě. (O Olomouci nemám přehled; v Budějovicích je pro učitele samostatná specialisace se spravedlivou dávkou pedagogických předmětů. V Erfurtu pro ně byl úplně samostatný studijní obor.)

 

Studium teologie jako náhrada katechese?

Mezi studenty teologie bývá dost těch, kdo nepomýšlejí na profesní uplatnění v oboru, ale studují z nějakého jiného důvodu. Často na způsob "chtěl bych lépe rozumět věcem víry". Mnohdy se tak ucpává fatální nedostatek kvalitní katechese pro dospělé. Prostě proto, že ta obvykle spíš není dobře dostupná. Studium teologie ale není katechese. Ono už víru - v mezích možností plnou a zralou - předpokládá. Studovat teologii bez tohoto základu je pro osobní víru i dost nebezpečné. Sám bych toho mohl být odstrašujícím příkladem.

 

"Vzdělání je to, co vám zůstane, když zapomenete všechno, co jste se ve škole naučili."

Co zůstalo mně? Rozmnožená jazyková výbava (k latině přibyla řečtina a základy hebrejštiny, angličtina s němčinou se prohodily na místech prvního a druhého živého cizího jazyka); orientace v církevní problematice i nad úzký rámec toho, co mě zajímá a baví; citelný přírůstek orthodoxie (komu snad dnes připadám jako zavilý kacíř, toho musím ujistit, že vůbec nemá ponětí, jaký jsem před lety na KTF UK přišel).

Když "vzdělání" pojmeme v širokém smyslu, opravdu zásadní pro mě byl semestr v Německu. Ne tím, co jsem tam studoval: jak z hlediska pražského studijního plánu, tak z hlediska toho, co mě v rámci teologie zvlášť zajímá, to byl v podstatě ztracený semestr. Zlomová pro mě byla hlavně zkušenost "být sám půl roku v cizí zemi" - vlastně ta, kterou většina studentů dělá už tím, že po dobu studia žije na koleji (já jinak celou dobu dojížděl, protože to bylo levnější). Vyzkoušel jsem si, že dobře dokážu žít sám (a že když odejdu z rodičovského domu, deprese, které se do mě s chutí zakously po "nevstupu" do kláštera, takříkajíc zůstanou na jeho prahu), a po návratu zpátky do Čech jsem z toho hleděl co nejrychleji vyvodit důsledky.

Stojí to za to? Není to málo? Jak moc ne/typický (ne)absolvent teologické fakulty jsem? Zájemce o odpovědi na tyto otázky se bude muset rozhlédnout dál než jen po hromadě velbloudího trusu. Ale i jen na samotných Signálech se dá najít již poměrně bohatý materiál ke srovnávání.

 

Poslední škola, kterou jsem měl opravdu rád a na kterou jsem byl hrdý, byla ta střední.

Když jsem na začátku tvrdil, že "studium teologie nedělá z lidí dromedáry", přinejmenším v jednom ohledu to nebyla tak docela pravda. Na to, jak škola svoje studenty formuje, má ne nepodstatný vliv její "instituční sebevědomí".

Nechodil jsem na žádné "elitní gymnasium", ale na (pouze všedně dobrý) kladenský "Kameňák". Byla to ovšem škola se zdravým sebevědomím, která si studenty mohla vybírat (pokud si dobře vzpomínám, přetlak uchazečů do "osmileté" třídy byl v roce 1999 asi 3:1), a učitelé věděli, že těm, kdo prošli sítem, můžou něco naložit. My studenti jsme věděli, že navštěvovat tuto školu je určitá výsada, a měli jsme řadu důvodů věřit, že zprostředkovávané vzdělání je v zásadě kvalitní.

Když jsem (2007) přišel na KTF UK, s její atmosférou provinčního teologického učiliště a hluboko zažraným komplexem méněcennosti, bylo to zlé rozčarování. Dr. Pelc, celý semestr jednotvárně předčítající svoje skripta (tak kvalitní a podrobná, že na přednášky skoro nikdo nechodil, protože to byla ztráta času); dr. Sousedík, při přednášení filosofických předmětů se pošklebující tu obsahům křesťanské věrouky, tu přímo neoscholastické filosofii, kterou přednášel; prof. Armbruster, který v rámci dějin filosofie několikrát věnoval obsáhlý blok výkladu tomu, že my studenti denního studia jsme jenom flákači a zlatá mládež, zatímco opravdoví studenti teologie jsou k nalezení jen na studiu dálkovém; později obdobný obsáhlý vstup od dr. Lormana (ani jeden z nich ovšem neudělal to, co je v takovém případě úkolem vysokoškolského pedagoga: nasadit patříčný standard výuky a požadavky zkoušek, takže se z "flákačů" stanou buďto kloudní studenti, nebo studenti bývalí).

Z KTF UK jsem dávno pryč, většina pomlouvaných pedagogů také (pomluvy ať jsou čteny jako velmi subjektivní a spíš jako pars pro toto než jako vyčerpávající popis situace), dnes snad už je atmosféra úplně jiná. Pokud ne, v "reklamě" nemá smysl pokračovat.

 

Studuj teologii!

Hm. Hm. Třeba někdo z kolegů zvedne hozenou rukavici a sepíše reklamu méně nihilistického vyznění?

Sdílet

Komentáře

dromedar @psycho-kat O "svatebním slibu" jsem psal až já a @Kollenka jsem tím desinterpretoval. Ona psala o "slibu, který dala při svatebním obřadu", a z kontextu je jasné, že se tím myslely otázky vlastnímu svatebnímu slibu předcházející ("Chcete založit rodinu. ... budete je vychovávat podle Božího zákona?") http://www.liturgie.cz/svatba/svatba-krok-za-krokem/

Kdo se chce sám důkladněji starat o vzdělání dětí ve víře, tomu v tom studium teologie jistě pomůže.

dromedar No i když ... leckde, kde neteolog všedně znalý katechismu má po ruce stručnou a jasnou odpověď, teolog (možná jenom ten nevzdělaný a hloupý?) postupně rozvine dlouhou přednášku, do té se zamotá, zjistí, že musí běžet do knihovny, ... a týdny běží.

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Nuvio