Minulý týden jsem četl jeden ze článků někdejšího kralupského faráře Dušana Řezaniny, a mezi lačným vstřebáváním informací, které shromáždil k dějinám kultu sv. Pěti bratří, jsem se bavil tím, co bych se o něm asi dočetl, kdyby si někdo dal práci napsat knihu, kterou jsem si dovolil už i pojmenovat: "Iste sanctus certavit usque ad mortem. Paterik českého tradicionalismu."
Přitom však ve mně vzklíčilo podezření: jak starý vlastně je český tradicionalismus? Kolik tu bylo před revolucí kněží a kolik věřících, tvrdohlavě bojujících proti "modernismu" koncilu a - s indultem nebo bez něj - sloužících postaru?
Anebo všichni ti Maxrexové a spol. sborově odložili kytary a začali shánět Schallery, mantily a "kněze tradice" až někdy po roce 90?
Tomu, kdo by snad pomýšlel na to, že dějiny tradicionalismu v předrevolučním Československu zpracuje, můžu prozradit, že P. Řezanina, pokud by v nich vůbec hrál roli, by patrně byl postavou z pohledu dnešního tvrdozrnného tridenťáka velmi rozporuplnou.
Znám dva předrevoluční.
Byl tp P. Minst (Münst?) ze Zlatník u Prahy, který mšil v kostele, kam jsem často z důvodů geografických docházel, a P. Nohejl, s kterým jsem jaku chrámový hudebník občas spolupracoval v době, kdy byl ve Smečně.
Jsem pamětnice. O dějinách tradicionalismu v předrevolučním Československu nevím lautr nic, že existuje jsem se dozvěděla až tady na Signálech :-D
Jsem ale z malé vesnice kam dojížděli kněží z podzemí-takže jsem "ujetá" opačným směrem...:-)
Já jsem na tom, co do osobně známých dotazovatelných svědků, velmi podobně jako @HelenaH, a proto se ptám.
@JiKu P. Minst (Münst?) a P. Nohejl sloužili výhradně trident? Nebo příležitostně? (Anebo snad páchali nějakou svéráznou "reformu reformy", jako - nakolik správně interpretuji vzpomínky pamětníků - výše pomlouvaný P. Řezanina?)
P. Minst (omlovám se, nevím, jak se psal) sloužil výhradně trident. P. Nohejl spíše (tenkrát za komunismu) páchal reformu reformy. Zdola. O tom, co dělá dnes, nejsem moc informován.
Něco z historie toho co označujete za tradicionalismus znám a je to velmi zajímavé. Od kněží, kteří bránili rozbíjení oltářů, mřížek, zpovědnic, přes jistou dámu, která byla v blízkosti sv.Pia z Pietrelcina, až po občana Halíka, který podle svých slov byl přítomen svěcení biskupů arcibiskupem Lefebvrem- proč tam byl a jak se tam v době komunismu dostal nevysvětlil. Ale neznám toho tolik abych o tom něco napsal a ani nevím jestli by to bylo správné.
Můžu psát leda tak o sobě, také jsem byl ujetý směrem HelenyH a částečně vychováván "podzemní církví". A jedna z příčin mého šťastného prohlédnutí byla, že jsem viděl a vidím ovoce této "výchovy" na mé generaci takto "vychovávaných"
Vlastně jsem se setkal ještě s jedním, který pro změnu sloužil trident příležitostně, leč pravidelně. P. Tomáš Týn OP. To byl frajer!
Každopádně se domnívám, že dnešní tradi nejsou generačními následovníky tradi sedmdesátých a osmdesátých let, ale že na jejich konverzi měla spolupodíl jistá generační vzpoura.
Jedna generace se vzbouřila tím, že do kostelů přinesla kytary. Další generace se bouří tím, že kytary z kostelů vykopává.
Letos jsem hrál na tradiční pouti na Maria Rast Gounodovo Ave Maria na kytaru. Kytary v tom až tak nejsou.
Také si myslím, že problém není v kytarách ani v liturgii. Je otázka primárně filosofická, otázka postavení člověka a Církve vzhledem k Bohu.
Nauka, včetně liturgiky, příslušné paradigma pouze reflektuje. U katolíků katolicky, u nekatolíků nekatolicky.
@maxmilianrex - to bych chtěla slyšet-Gounodovo Ave Maria na kytaru. To byla Vaše improvizace nebo existují noty na kytarový přednes?
P.s. jsem ráda že píšete že "kytary v tom nejsou".
Hrál jsem to z klavírních not.
Jste dobrej, fakt!
A taky si myslím, že to není též jen v liturgii. Spoustu mých pražských "katolických" známých mi posílá nadšeně záznam z vystoupení odpadlého kněze D. Hermana na Staromáku v pátek. Jsou nadšeni že Herman říkal, že požádal jeho svatost Dalajlámu o požehnání. Tady už skutečně KHS vystupuje z mlhy.
Trochu bych se KHS, resp. Hermanova jednání zastal: Protože není ochoten k obrácení, pokání a nápravě, nemůže doufat v poženáhní od Pána Boha. Je pak je zcela pochopitelné, že hledá požehnání od falešných božstev, tomto případě zřejmě démonické povahy.
Je to především jeho osobní tragédie; zde bych do toho KHS netahal, a pokud, pak pouze nepřímo - tím, že se spolupodílela na formování nešťastníkova charakteru.
Ach jo. A jsme zas tam....
Nesouhlasím s tím rozborem.
Maxrex neuvádí (správně neuvádí) jako relevantní důvod Hermanovo jednání. Ale reakci spousty svých pražských "katolických" známých, kteří jsou tím jednáním nadšeny. A to už je vskutku jeden za symptomů, které se nám pomaloučku skládají v syndrom.
JiKu: Máte pravdu. Maxrex nepsal o Hermanovi, ale o svých známých. Příště zkusím lépe číst na co chci reagovat.
Už vidím ty maxrexovy známé jak nadšeně zrovna jemu posílají záznam z vystoupení odpadlého kněze......nemám ráda když mi někdo věší buliky na nos ;-)))))
To byste se divila, jaká jsem pro ně černá ovce
https://www.youtube.com/watch?v=A3jcg60pCUQ
Myslí si, že mě tím napraví.
To je mi vás líto mít takové přátele.
i když....jestli i v komunikaci s nimi používáte k označení církve do níž jste kdysi patřil hanlivou zkratku jako tady, tak mi vás líto není
Mě je líto mých přátel. Ti například tvrdí, že jejich děti, jenž žijí v konkubinátu nepáchají žádný hřích.
Před pětadvaceti lety jsme zdvihali ruce a volali Haleluja, a všichni jsme věděli, že je jen jedna Cesta a všichni jsme věděli, že okultismus není cesta spásy. A nyní jásají nad požehnáním od "jeho svatosti",od "vtěleného božství". A rozčiluje je, že já v tom s nimi nejedu.
Jich je mi líto.
Dobrá smeč.
Vůbec - přátelé z dob, kdy jsme ještě byli v KHS, to je v životě každého katolíka jistě zajímavá kapitola. Kolik lidí, tolik změn ve vztazích. Někteří chtějí obracet, jiní usvědčovat, další se cítí být usvědčováni, ještě jiní to neřeší,...
To jsou hodně závažná obvinění vašich přátel maxmilianrexi...
Jestli můžu, rád bych navázal kousek zpátky, protože mnohem víc než Herman a dalajláma mě teď zajímá předrevoluční česká tradicionalistická scéna.
@Vorbis (nejen) víte o tom, že by u nás v letech 1970-1990 byli nějací katolíci? Pokud ano, kdo mezi ně třeba patřil?
Už víme, že "problém není v kytarách ani v liturgii. Je to otázka primárně filosofická, otázka postavení člověka a Církve vzhledem k Bohu." Byl tu v té době někdo, kdo tyhle podstatné věci viděl správně?
Krom toho mi zůstává jedna konceptuální nejasnost: vím, že celebrování tridentu nedělá z kněze v očích obezřetného tradicionalisty automaticky katolíka. Ale je podle Vás možné, aby katolický kněz celebroval novus ordo?
@dromedar: „víte o tom, že by u nás v letech 1970-1990 byli nějací katolíci?“
— Bohužel, v té době to bylo pod moji rozlišovací schopnost, byl jsem dítětem. Myslím, že zcela jistě byli; dokonce se domnívám, že nás bylo víc než dnes.
„Ale je podle Vás možné, aby katolický kněz celebroval novus ordo?“
— Ano, to je možné.
Je to možné. Náš katolický kněz slouží novou i tradiční mši svatou. Na té tradiční by sis Dromedare užil - chodí na ni asi 8 lidi, takže samotu bys tam našel- Kostel v Záleský Lhotě kde ji slouží je veliký a prostorný
V Zálesní Lhotě
@HelenaH Pokud si někdo chce užívat samotu, měl by si na to najít jinou aktivitu než mši, což je ze své podstaty záležitost církevní a tedy společenská. (A já si samotu užívám větší část týdne od rána do večera, takže tu hodinu nesamoty v neděli už nějak vydržím :) )
:-) vzpomněla jsem si na tvou otázku pod článkem vianneye. Domnívala jsem se že máš rád, když je okolo tebe při mši minimum lidí
Má rád kolem sebe církev. Ale lidi? Lidi ne.
"Má rád kolem sebe církev. Ale lidi? Lidi ne." To je kus dromedáří malosti docela trefně vystižený.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.