Metabolity ducha korábu pouště

Svaté obrázky - výběr z pravidel ad libitum

21. 9. 2020 14:52
Rubrika: Bloudovy bludy | Štítky: svaté obrázky , svatí , světci , hry , hra

(Pro základní pravidla hry, pro niž se tu podávají pravidla rozšiřující, viz předchozí článek.)

 

Na základě analogické aplikace čl. 50 b) Normae universales de anno liturgico et de calendario se nepřipouští vyložení světce, kterého již má vyloženého někdo jiný. Podle rozšířené zbožné tradice se toto pravidlo nevztahuje na Pannu Marii. Někteří připouštějí, aby byl (nanejvýš) dvakrát vyložen světec, který má podle již zmíněného dokumentu a článku v uplatňovaném kalendáři druhou oslavu (např. nalezení či přenesení ostatků). Takový druhý výskyt již vyloženého světce ovšem, i když v daném kole vyhraje, získává nanejvýš 5 bodů.

 

Ten, kdo losuje aspekt, v daném kole nelíže ani nevykládá, rozděluje body a má rozhodující slovo při sporech o důstojnost. (Toto pravidlo se nikdy neuplatňuje, pokud nehrají alespoň tři hráči.)

 

V aspektu festum mají (bez ohledu na stupeň liturgické oslavy) nejvyšší důstojnost 1. světec, jehož svátek se slaví v den hry; 2. světec zapsaný ke dni hry v martyrologiu; 3. světec, jehož svátek připadá na aktuální týden (přičemž den bližší dni hry má přednost).

 

Aspekt tituli (ecclesiarum) řadí světce podle toho, jak daleko je nejbližší kostel danému světci zasvěcený. Varianty tohoto pravidla připouštějí pouze kostely v rámci vikariátu, diecése, země, řádové provincie apod., kde hra probíhá.

 

Obrázky blahoslavených se připouštějí jen těch, kteří jsou zapsání v uplatňovaném liturgickém kalendáři.

 

Vyložení fiktivního světce má za následek "inversi důstojnosti", tzn. v daném kole vyhrává nejnižší důstojnost. Vyloží-li fiktivního světce druhý hráč, inverse se neguje, atd. Místní úpravy tohoto pravidla se rozcházejí v tom, zda fiktivní světec musí být přípustný pro vylosovaný aspekt, ale rozšířenější je vykládání fiktivních světců bez ohledu na aspekt. Protože fiktivní světec nemůže získat žádné body, některé varianty pravidel dovolují vyložit v daném kole ještě druhou, bodovatelnou kartu.

Hraje-li se podle tohoto pravidla, lze očekávat prudké spory ohledně toho, kteří světci jsou skutečně fiktivní.

 

I když je obvyklejší z úcty k vtělenému Slovu obrázky Pána Ježíše do herních balíčků nezařazovat, některé varianty pravidel to připouštějí. S takovou kartou pak lze zahrát "vykoupení", které má za následek nulitu aktuálního kola. Dosud vyložené karty se vyhazují, hráči následující po tom, který zahrál "vykoupení", nevykládají, ale povinně vyhazují.

Podobné nepříliš rozšířené pravidlo umožňuje s obrázkem Ducha svatého zahrát "Letnice", jež dovolují (v rámci téhož kola) každému hráči líznout druhou kartu a podruhé vyložit (když však nevykládá, nemá povinnost vyhazovat).

V témže kole nelze zahrát "Vykoupení" i "Letnice", ba ani "Vykoupení" nebo "Letnice" zahrát vícenásobně.

 

Někteří mariánští ctitelé prosazují pravidlo, že Pannu Marii lze vyložit vždy, bez ohledu na přípustnost pro daný aspekt; navíc - mimo případů, kdy je dělené první místo (viz základní pravidla) - Panna Maria vždy bere minimálně dva body, na památku neposkvrněného početí a nanebevzetí.

Přestože není omezeno, kolikrát smí být Panna Maria na stole, není povoleno, aby byla vyložena vícekrát v rámci jednoho kola. I s tímto korektivem však "pravidlo vždypřípustnosti" a "dvoubodové pravidlo" značně narušují hlavní principy hry, pročež mariánští maximalisté, kteří je prosazují, nebývají u většiny hráčů svatých obrázků v oblibě.

 

Jiné pravidlo činí rozsáhlé produkci mariánských obrázků zadost tím, že zavádí samostatný aspekt beata virgo. V tom případě se mariánské commune zpravidla vyřadí z podaspektů aspektu commune. V určování důstojnosti, když mezi sebou soupeří samé mariánské obrázky, se místní pravidla hodně rozcházejí. Někde se uplatňuje hodnocení jako v aspektu festum (vyhrává obrázek mariánského tajemství slaveného v nejvyšším stupni), jinde jako v aspektu miracula (vyhrává obrázek spojený s "nejzázračnějším" mariánským poutním místem) nebo jako v aspektu imago. Ještě jinde se v tomto aspektu na bodování rezignuje a všem vyloženým obrázkům Panny Marie se automaticky udílí dělené první místo.

Zobrazeno 346×

Komentáře

HonzaPilař

Ty jsi blázen, prostě blázen! :-D
Zítra si to zkusím zahrát...

dromedar

Já zatím nemám dost obrázků, ale plánuji někdy v týdnu zajet do Prahy, koupit (direktář na další rok a) dvojmo všechny hratelné obrázky, co budou mít, a pak budu marně otravovat všechny okolo, aby si se mnou zahráli.

Slovník svatých tedy zatím také žádný nemám, ale počítám, že než hra trochu nabere otáčky, vystačím s životopisnými úvody z breviáře, popř. s nějakým internetovým zdrojem.

dromedar

Rozdíl mezi obskurní hrou z kadidlem provoněného tajemného přítmí církevního zákulisí a hrou pro děti od nějaké hodné paní katechetky dobře vyjadřuje závěrečný článek pravidel téhle konkurenční hry https://www.saintcards.com/rules :
"The player who ... is the winner and may gather everyone's Treasure and place them at the feet of Jesus (Next to the Jesus Card) as a sign of honor for our Savior."
Zbožný kýč patří na obrázky, ne do pravidel. Hrajte #svaté+obrázky!

Ferenc

Mám tu docela dost obrázků sv. Filipa Neriho – pokud byste měl zájem...

dromedar

@Ferenc Díky, ale laskavé nabídky spíš nevyužiji: momentálně jdu spíš po (rozmanité) kvantitě, než že bych hledal jmenovitě jednotlivé světce.

Zobrazit 5 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Nejnovější

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio