Metabolity ducha korábu pouště

Zeptejte se kůru

12. 12. 2015 0:49
Rubrika: O světě | Štítky: liturgická hudba

Je jistě vhodné, aby péče o liturgickou hudbu byla v rukou lidí majících k tomu odpovídající přirozené disposice a speciální vzdělání. A je velmi pošetilé, když se neodborník pokouší odborníkovi mluvit do práce. Právě o takových pošetilých činech jednoho nekůrového blouda ale, milé děti, bude dnešní vyprávění.

 

Před lety o jedné neděli v nejmenovaném kostele doprovázelo svaté přijímání instrumentální sólo. Evidentně improvisované, co do nálady velice chmurné a dramatické. Skvěle by se vyjímalo, řekněme, jako meditace po misijním kázání o smrti a pekle. Ale ke svatému přijímání, v neděli, navíc možná v době velikonoční? I počíhal jsem si po mši na interpretku a poněkud vyčítavě se jí zeptal, proč že nás počastovala takovou dávkou chmury. Dostalo se mi překvapivé odpovědi: "Jakube, tak to chtěl Pán Ježíš." Protože s Pánem Ježíšem se těžko diskutuje, vícekrát už jsem si nic takového nedovolil.

 

Podobně dávno, v dobách, kdy jsem znal žalmy jen velice špatně a latinsky vůbec ne, zbystřil jsem sluch při jedné z vložek místního vokálního tělesa a po mši odchytil varhaníka: "Prosím vás, proč jste zpívali Domine, salvum fac regem*)? Vy jste monarchista? Nebo co to mělo znamenat?" I tentokrát se mi dostalo odzbrojující odpovědi: "To byl, prosím, Palestrina."
* Žalm 20,10 ve znění Vulgáty

 

Z toho samozřejmě plyne celá řada poučení. To nejzásadnější ale platí udatnému osazenstvu kůrů: kdo hraje vždy a pouze to, co chce Pán Ježíš, má vždycky pravdu. (Vyzkoušejte na svého duchovního správce.)

Zobrazeno 1464×

Komentáře

JiKu

Rada pro duchovní správce:
Až na vás s tímhle fíglem někdo přijde, zeptejte se, jestli mu to dal Pán Ježíš taky písemně.

Podle mě není mezi tím původním tvrzením a v té doplňující otázkou v absurditě žádný rozdíl.

Ale někteří stále věří stylem "credo, quia absurdum".

pavel-v

Me tyhle veci taky rozcilovaly. Prestalo to, kdyz jsem navstivil par msi sv. v Italii. Tam uz ani snad nevi, co je to hudba.

dromedar

Dobrá. Píšu si: navštívit Itálii. Důkladně.

pavel-v

My byli v Římě, to asi stačí. :) Abych to upřesnil: v běžné farnosti je hudba na fakt strašné úrovni. Zažili jsme třeba nedělní mši, kde byl jeden "kantor", který vždycky přišel a něco zanotoval - třeba antifonu responsoriálního žalmu a dál to už jenom četl. A pak antifonu před evangeliem atd., ale byl to hodně jednoduchý nápěv a ostatní prostě nezpívali. Varhany ležely ladem. A to byl plný kostel. Hrůza. A vatikánský sboreček taky nic moc, ale to by mohl ohodnotit spíš JiKu. Tak od té doby se snažím vážit si toho, co máme u nás v ČR.

JiKu

Moje postřehy souhlasí s pavlem-v.

Když to vezměme kolem a kolem, z hlediska liturgické hudby se nám ta liturgická reforma vůbec, ale vůbec nepovedla.
Obecně bych to shrnul tak, že byly hudební tradice (různé národy různé), které byly vesměs shledány novému paradigmatu neodpovídající. A ty byly vesměs vymýceny (jsou místa a tradice, kde bych toto odstranění z liturgie viděl přímo jako trestný čin), aniž by se je podařilo nahradit něčím novým, co by 1) odpovídalo představám reformátorů, 2) mělo to hlavu a patu a 3) lidi to akceptovali svou aktivní účastí.

Takže dnes je situace taková, že tam, kde to ještě jakž takž funguje (a ČR k takovým místům nesporně patří) to funguje proto, že se tam liturgická reforma uplatnila jen mírně a nedůsledně.

Adalberto

V Itálii jsem zažil to, co jsem do té doby znal jen z vyprávění - dirigenta lidu. Bylo to, pravda, při mši před vystaveným Turínským plátnem, takže za ne-běžných okolností. Měli jsme zpěvníčky s písněmi kancionálového charakteru bych řekl, doprovázeno varhanami. U ambonu stal kněz(!) v albě a štole, zpíval do mikrofonu a pravicí nám kynul do rytmu. Děsně mě to iritovalo, ne jen proto, že mně jakožto textu a melodie neznalému byla jeho snaha k ničemu, jelikož jsem stejně musel hledět do zpěvníku.
Hudebně-zpěvní složku nedělní papežské liturgie na náměstí si vůbec nevybavuji, znamená to, že mě ani nenadchla, ani nepohoršila...

soIipso

„Takže dnes je situace taková, že tam, kde to ještě jakž takž funguje (a ČR k takovým místům nesporně patří) to funguje proto, že se tam liturgická reforma uplatnila jen mírně a nedůsledně.“
— Proto také my, přemoudřelí konciloví konservativci následovaní potěrem Ratzijugend, preferujeme liturgii tzv. „obnovenou“ před katolickou, že áno.

Zobrazit 7 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Nejnovější

Archiv

Autor blogu Grafická šablona Nuvio