U nás ve farnosti je tradice - nevím, jak dlouhá, pamatuji si zhruba posledních pět let - že se na Bílou sobotu ráno u Božího hrobu ve farním kostele slaví ranní chvály. Snad je přesnější říci modlí se než slaví se, protože pokud jde o vnější projevy (liturgická roucha, zpěv apod.), je to tradičně událost minimální výpravnosti.
Letos na Bílou sobotu, když jsem si v boční lodi našel místo a vytáhl z batohu breviář, jsem se rozhlédl kolem sebe. Skoro všichni, kdo tu teď jsou, tu byli i předloni, předpředloni, ... Farář, kaplan, jáhen, hospodyně, farářovi příbuzní. A ti další: ten měl dřív nakročeno do semináře; ta do kláštera ; ta druhá je její sestra; ten taky do kláštera ... a to je skoro všechno.
Tedy: ve jmenované farnosti je velké většině osob, které z nějakého důvodu vyhledávají společné slavení denní modlitby církve, společné nějaké spojení s duchovním stavem nebo se zasvěceným životem. Se stavy, kde "modlitba breviáře" náleží ke stavovským povinnostem.
Bylo by troufalé vyvozovat ze zjištěného nějaké skutečné závěry. Ale pár "vratkých závěrů" si neodpustím:
První tři body lze převrátit v konstruktivní doporučení: Pokud by někde byla snaha zavést část denní modlitby církve jako skutečnou součást liturgického života farnosti (a ne jen bonbónek pro faráře, jeho okolí a pár nekleriků nebo neřeholníků), je na místě
JiKu souhlasí s dromedarem. Mým cílem není popovídat si.
JiKu zmiňoval ekumenický potenciál liturgie hodin. Narazil jsem na tohle: http://www.usml.edu/liturgicalinstitute/projects/psalter/Chicago%20Tribune%20news_%20Adding%20discipline%20to%20devotion.pdf - je to malá ilustrace, že na tom něco je.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.